Jag har ett hemskt prov på onsdag, hemskt. Därför ägnade jag en stor portion av gårdagen till att plugga inför provet. Vid 18 tiden insåg jag att jag inte hade ätit sedan frukosten så jag bestämde mig för att laga middag. Ni som känner mig vet att jag hatar att laga mat, men uppenbarligen inte lika mycket som jag hatar att plugga. Hur som helst, jag ville laga något som skulle passa med laxen som blev över för några kvällar sedan. Det fick bli pastagratäng.
 
Jag kokade pasta penne efter anvisningarna på paketet. Under tiden tog jag fram en liten kastrull och kokade upp ca 2-3 dl grädde tillsammans med 1-2 dl mjölk och en dryg tsk mjöl, och lite salt. Håll ett öga på såsen och sluta aldrig vispa, den ska få ungefär samma koncistens som béchamelsås. När pastan var färdig lät jag den ligga i durkslaget tills att vatten runnit av. Sedan vände jag när pastan i den avsvalade vitsåsen. Vid det här laget hade jag lite beslutsångest. Jag hittade en burk tonfisk, och en burk pesto i skafferiet och fick massor av nya idéer på vad jag kunde göra.
 
 
Jag var såhäääär nära på att laga en tonfisk, pesto, och lax gratäng, det tog mig längre tid än jag är villig att erkänna, men tillslut insåg jag att det nog inte var någon bra idé. Jag återgick till min originella plan. Jag tog ut laxen från kylen och delade den i mindre bitar och blandade den med pastan. Sedan hällde jag i allt i en ungsäkerform och strödde lite riven ost över det hela. Sedan in i ugnen i ca 20 min eller tills osten smält. Det blev väldigt gott men skulle jag göra om de igen skulle jag nog ha blandat i lite pesto för att ge det hela lite personlighet.
 
  

Kommentera

Publiceras ej